ترومبوز سینوس کاورنوس Cavernous sinus thrombosis

ترومبوز سینوس کاورنوس Cavernous sinus thrombosis

به ایجاد شدن لخته خون در سینوس کاورنوس گفته می‌شود. سینوس کاورنوس در سطوح کناری استخوان اسفنویید و در ناودان کاروتید و منتقل‌کننده خون کم اکسیژن از مغز به قلب قرار دارد. علت آن عموماً گسترش عفونت از بینی، دندان، گوش‌ها، سایر سیسنوس‌ها، استافیلوکوکوس اورئوس و استرپتوکوکوس است و بروز ان در خانم‌ها بیشتر است.

علائم

علائم ان ممکن است متفاوت باشد، اما علائم شایع ان عموماً مربوط به ساختارهای درون کاورنوس سینوس، مخصوصاً اعصاب کرانیال III-VI و رگ‌های مربوط به حفره اربیت و چشم است.

علائم کلاسیک ان مانند شروع ناگهانی یک طرفه ادم، سردرد، فوتوفوبیا (نورهراسی) و اگزوفتالمی( بیرون‌زدگی کره چشم ) نیز ممکن است دیده شود.

علائم دیگر ان شامل:

افتادگی پلک، تورم ملتحمه و فلجی اعصاب کرانیال مخصوصاً فلجی ششمین عصب شایعتر است. سردرد، کوری یا کاهش بینایی، تب، تاکی کاردیا( بیشتر شدن تعداد ضربان قلب ) ، سپتیسمی، خونریزی شبکیه.

علت

علت معمول ان نتیجه گسترش عفونت در بینی، سینوس‌های اتموئید و اسفنویید و دندان می‌باشد. محل‌های کمتر معمول عفونت شامل لوزه‌ها، کام نرم، گوش میانی یا چشم می‌باشد.

استافیلوکوکوس اورئوس معمول‌ترین میکروب عفونتزا در %۷۰ موارد است و استرپتوکوکوس در جایگاه دوم قرار دارد. باکتریهای گرم منفی و باکتری‌های بی هوازی نیز ممکن است باعث ایجاد این بیماری شوند.

درمان

تشخیص محل اولیه عفونت و درمان ان، بهترین راه برای جلوگیری از ایجاد ترومبوز سینوس کاورنوس است.

آنتی بوتیک

عموماً داروهای گسترده اثر تا زمان پیدا شدن عامل اصلی ایجاد عفونت استفاده می‌شوند. داروهایی مانند: نافسیلین، سفوتاکسیم و مترودینازول.

هپارین

استفاده از این دارو بحث‌برانگیز است. اما استفاده از ان ریسک ایجاد ترومبوز را کاهش می‌دهد.

استرویید

استفاده از این نوع نیز بحث‌برانگیز است، با این حال استفاده از کورتیکواسترویید ممکن است نقشی حیاتی در بیماران مبتلا به بحران ادیسونین داشته باشد که به علت ایسکمی یا نکروز هیپوفیز است که به بیماری ترومبوز سینوس کاورنوس دچار می‌شود.

جراحی

تخلیه جراحی زمانی انجام می‌شود که محل اولیه عفونت سینوس اسفنویید باشد.

درباره این مطلب نظر دهید !

مطالب زیرا حتما بخوانید ...

ژلاتین

1
دقیـقه مطالعه
مشاهده

کینین‌ ها Kinin

1
دقیـقه مطالعه
مشاهده

محصولات زیرا حتما ببینید ...

%57
تخفیف

دانلود مبانی پروتزهای ثابت شیلینبرگ 2012 (ترجمه فارسی)

قیمت اصلی تومان220,000 بود.قیمت فعلی تومان95,000 است.
56
%60
تخفیف

علم و هنر در دندانپزشکی ترمیمی (ترجمه فارسی)

قیمت اصلی تومان320,000 بود.قیمت فعلی تومان128,000 است.
47
%42
تخفیف

دانلود بی حسی موضعی مالامد 2013

قیمت اصلی تومان150,000 بود.قیمت فعلی تومان88,000 است.
17